torsdag 5 mars 2009

9 dagen

Mitt köpstopp kom väldigt spontant och under de 9 dagar köpstoppet pågått har jag fått ta ställning till vad det egentligen är som gäller. Det är lite typiskt mig att bara få för mig något. För många år sedan rökte jag. Mina vänner skämtade med mig att jag skulle sluta röka och jag surnade till och spelade med. Deras skämtlynne gjorde att jag idag inte har rökt på fyra år. Ibland lönar det sig att vara envis. Köpstoppet har dock mer gråzoner. Röka eller inte röka, enkelt val. Köpa eller inte köpa, inte lika enkelt.
Så efter en del funderande kom jag fram till följande undantag för mitt köpstop:

1) Matkassen förblir densamma. De få saker vi unnat oss innan kommer vi göra även i fortsättningen ( blir enklare på hemmafronten då eftersom min sambo inte har något köpstop)

2) Bara handla det jag verkligen absolut måste ha.

3) Jag har många stora födelsedagar och bemärkelsedagar som kommer framöver i min bekantskapskrets. Den första löser jag genom att ”re-gifta” ett presentkort vi fått tidigare. Men sen blir det värre. Därför har jag bestämt för att inte ge bort någon pryl utan bara upplevelser/tjänster. Det vill säga operabiljetter, konsertbiljetter m.m.

4) Medicin är ytterst sällan sjuk, har tagit ut en sjukdag sedan jag började jobba. Men man vet ju aldrig

Inga kommentarer: