måndag 9 mars 2009

Helgslut

Helgen är över och jag ser fram emot en kort arbetsvecka. Har begärt kompledigt på torsdag och får därmed en minisemester på 4 dagar. Jag misstänker att en av de större utmaningarna hittills med köpstoppet just därför kommer denna vecka. Vanligtvis går jag ner på stan och strosar runt, köper lite extra god utemat, ett spel eller film och så hem och titta/spela. Faktum är att jag har en speciell runda när jag har en ledig dag. Den innehåller en klädbutik (Esprit), ett antal teknikaffärer, två spelbutiker, någon av de tre sushiställena runt domkyrkan och såklart Movieline
Istället får jag nog planera min ledighet. Världskulturmuseet är ju gratis så dit tänker jag gå och se utställningen om Jajce (http://www.varldskulturmuseet.se/smvk/jsp/polopoly.jsp?d=851&a=13462)
Hade hoppats på att få lite bra tips på "fri skit"( http://friskit.forumportal.se/forum/index.php ) i Göteborgs hemsida, men hittade inget kul. Ska titta lite mer noggrant senare idag.
När jag växte upp jobbade jag extra och när jag låg i Lund jobbade jag extra. Kan inte säga att jag alltid har haft pengar men med undantag för en termin då jag levde på 800 i månaden efter hyra har jag alltid haft nog. Mot slutet av min studietid fick jag svårt att få pengarna att räcka till. Som nykläckt arbetare minns man sin första lönecheck och känslan av frihet, 19800 är ofantligt mycket pengar när man levt på nästan 1/3 av det innan. Idag har jag inte svårt att få pengarna att räcka till men har nästan aldrig pengar kvar. Fenomenet kallas Livvstilinflation. Cykel byts till bil, snabbnudlar byts till kött, second hand till nya kläder och bibliotek byts mot Bokia. Sakta men säkert får jag syn på mina livsmönster, vad jag gör med mitt liv, min tid och mina pengar. Det är en spännande resa än så länge

Inga kommentarer: